
- Categorii: Arhitectura
Contine firme recomandate. Vezi firmele.
Esti firma si vrei mai multi clienti? Te recomandam noi clientilor. Vezi detalii.
Te-ai întrebat vreodată de ce după încheierea tuturor fazelor de proiectare – de la certificatul de urbanism la autorizare, proiect tehnic și detalii de execuție, trecând după caz prin studii de fezabilitate etc. – , se va elabora o documentație suplimentară denumită cartea tehnică a construcției?
Ce conține ea și ce necesitate deservește și, mai ales, cine este responsabil de întocmirea ei ? Trebuie să știi că această carte tehnică se va întocmi pentru orice lucrare de construire care necesită etapele de proiectare amintite!
Ce este cartea tehnică?
Ea reprezintă ansamblul documentelor, întocmite încă din fazele incipiente ale proiectului, de la procesul de autorizare până la „încetarea din viață a imobilului”; etapele detaliate în cartea tehnică sunt:
- proiectarea;
- execuția tehnică, alături de toate avizele ce țin de acel imobil;
- recepția constructiei de către comisia dedicata;
- exploatarea, repararea și urmărirea comportării în timp, alături de o listă ce va consemna fiecare eveniment produs pe șantier.
Reperele legislative care stau la baza elaborării cărții tehnice a construcției sunt Legea 10/1995 actualizată și Regulamentul privind recepția construcțiilor având ultimul amendament din anul 2017. Legislația prevede o serie de responsabilități ce țin de elaborarea acestui document, atât pentru constructor și proiectant, cât și pentru proprietarul imobilului, cu privire la lucrările de construcție.
În situația nerespectării prevederilor legale, există posibilitatea sancționării de către autorități, poliție sau ISC (Inspectoratul de Stat în Construcții) cu amenzi având un cuantum de circa 10.000 RON.

Ce conține cartea tehnică a construcției?
Mai jos voi diseca cartea tehnică în părțile ei constituente, pentru a-ți ușura procesul de asimilare a cunoștințelor necesare de interpretare a acestui document.
Cartea tehnică conține ansamblul documentelor cu referire la proiectarea, execuția, recepția, exploatarea, întreținerea și urmărirea în timp a construcției. Aceasta va fi definitivată ulterior recepției finale, urmând a fi completată pentru fiecare eveniment care va apărea în viață clădirii, și va fi păstrată de către proprietar sau investitor. În aceasta vor fi notate toate etapele cu privire la realizarea construcțiilor definitive, supuse regimului de autorizare a construcțiilor, indiferent de natura fondurilor din care sunt finanţate sau de natura proprietăţii asupra lor.
Cartea tehnică a construcției se împarte în 4 mari capitole:
- Capitolul A: Documentația privind proiectarea;
- Capitolul B: Documentația privind execuția;
- Capitolul C: Documentația privind recepția;
- Capitolul D: Documentația privind exploatarea, întreținerea și urmărirea construcției în timp.
Pentru lucrări de mică anvergură, precum demolarea clădirilor de locuit până la două niveluri și construirea anexele gospodărești ori a gardurilor, cabinelor etc., cartea tehnică se va rezuma doar la autorizația de construire, procesele verbale de recepție la finalizarea lucrărilor, procesul verbal de recepție finală la expirarea perioadei de garanție, precum și alte evenimente deosebite pe parcursul utilizării imobilului în cauză.
Documentația privind proiectarea, în detaliu
Iată ce va cuprinde primul capitol al cărții tehnice:
- acte ce fac referire la tema de proiectare, amplasarea construcției și avize de specialitate care au stat la baza întocmirii proiectului;
- autorizaţia de construire;
- documentaţia tehnică ce se referă la construcţia respectivă (caracteristici, detalii de execuţie pentru elementele structurii de rezistenţă, precum şi pentru celelalte părţi de construcţie care asigură funcţionalitatea şi siguranţa în exploatare, precum şi schemele de instalaţii efectiv realizate, cu toate modificările aduse de proiectant, executant sau proprietar pe parcursul execuţiei construcţiei, însuşite de verificatori de proiecte şi/sau experţi tehnici, după caz;
- breviarele de calcul pe specialități (ipoteze de calcul, acțiuni, rezultatele calculelor antemăsurătorilor și de dimensionare și verificarea acestora);
- prevederea distinctă a diferențelor față de proiect apărute în șantier pentru detaliile de execuție și adaptarea acestora prin formă desenată și calcul, inclusiv expunerea cauzele care au condus la aceste neconcordanțe;
- caietele de sarcini ale executarii lucrărilor.
Documentația privind execuția, în detaliu
Capitolul B va conține următoarele documente:
- procesul verbal de predare a amplasamentului și reperului de nivel general;
- înregistrările de calitate cu caracter permanent efectuate în timpul execuțiilor lucrărilor, precum și actele întocmite conform fișelor tehnice, prin care se garantează calitatea lucrării (încercarile efectuate și rezultatul lor, certificatele de calitate, condica de betoane, registrul proceselor verbale de lucrări ascunse, note de constatare ale organelor de control, registrul unic al comunicărilor, dispozițiilor de șantier, note de comandă (NC), note de renunțare (NR), procesele verbale ale probelor și încercărilor specifice);
- procesele verbale de recepție a terenului de fundare, a fundațiilor și structurii de rezistență, procesele verbale de admitere a fazelor determinante;
- procesele verbale privind montarea instalațiilor de măsurare prevăzute prin proiectul de urmărire specială a construcțiilor, dacă este cazul, precum și consemnarea citirilor inițiale de la care încep măsurătorile;
- expertize tehnice, verificări în teren sau cercetări suplimentare efectuate în afara celor prevăzute de reglementările tehnice sau caietele de sarcini, rezultate ca necesare, ca urmare a unor accidente tehnice produse în cursul execuţiei sau ca urmare a unor greşeli de execuţie;
- jurnalul evenimentelor principale, alături de caiete de atașament (cutremure, inundaţii, temperaturi excesive etc.).
Documentația privind recepția, în detaliu
Acest capitol este cel mai sumar și conține:
- procesele verbale de recepție (la terminarea lucrărilor și cea finală);
- alte acte încheiate ca urmare a cererii comisiilor de recepție prin care se prevăd verificări sau cercetări suplimentare, cu indicarea rezultatelor obținute și a modului de observare.
Documentaţia privind exploatarea, întreţinerea, repararea, urmărirea comportării în timp şi postutilizarea construcţiei, în detaliu
Ultimul capitol al cărții tehnice va conține:
- punctul de vedere al proiectantului privind urmărirea comportării construcției, instrucțiunile de exploatare și întreținerea şi lista prescripţiilor de bază care trebuie respectate pe timpul exploatării construcţiei, documentaţia de interpretare a urmăririi comportării construcţiei în timpul execuţiei şi al exploatării;
- proiectele în a căror bază s-au efectuat după recepția finală a lucrărilor modificări ale construcției față de proiectul inițial efectiv realizat;
- acte ce duc la constatarea unor deficiențe apărute după recepția executarii lucrărilor și măsurile de intervenție și prevenire luate (procese verbale de remediere a defectelor);
- proiectul de urmărire specială a construcției (încercare prin încărcare, urmărire în timp), dacă este cazul;
- procesul verbal de predare-primire a instalațiilor de măsurare, prevăzute prin proiectul de urmărire specială a construcției încheiat între executant și beneficiar, dacă este cazul;
- referatul cu concluziile anuale și finale asupra rezultatul urmăririlor specifice, după caz;
- procesele verbale de predare-primire a construcției în cazul schimbării proprietarului;
- jurnalul evenimentelor, întocmit conform formularului din Anexa 1 a Regulamentului privind recepția.

Cine întocmește cartea tehnică?
Responsabil de punerea cap la coadă a tuturor informațiilor din cartea tehnică a construcției tale va fi dirigintele de șantier autorizat care a supervizat lucrarea.
Actele vor fi îndosariate pe capitolele respective, în ordinea enumerării din normele prezente în vigoare, iar centralizatorul cărţii tehnice a construcţiei va cuprinde fişa statistică pe obiect, borderoul general al dosarelor documentaţiei de bază şi copiile borderourilor cu cuprinsul fiecărui dosar în parte.
Are cartea tehnică a construcției o perioadă de valabilitate?
Acest document va însoți construcția pe toată durata de viață a acesteia. Pentru clădirile de locuit, spre exemplu, durata de viață acestora este estimată între 40 și 60 de ani. Pentru alte tipologii de construcții, vei găsi informații dispuse tabelar în Hotărârea nr.266 din 10 iunie 1994 pentru aprobarea clasificației şi a duratelor normale de funcționare a mijloacelor fixe.
Cartea tehnică a construcţiei se păstrează pe toată durata de existenţă a obiectivului până la demolarea sa; după demolare, proprietarul predă exemplarul complet la arhiva unităţilor administrativ-teritoriale, pentru păstrare. Înainte de predarea cărţii tehnice a construcţiei, ea va fi completată cu modul de desfăşurare a acţiunii de postutilizare, pe baza instrucţiunilor elaborate de proiectant.
Concluzie
Cartea tehnică reprezintă o documentație de importanță ridicată; este aidoma unui CV al tău. Conținând toate informațiile despre o clădire, de la proiectare, la trasarea lucrărilor și până la recepția finală, urmând apoi să fie completată pe parcursul duratei de funcționare. ‘Se întâmplă uneori ca din neglijență, aceasta documentație să nu fie realizată, să fie pierdută sau tu să nu ajungi în posesia acesteia.
În acest caz, aceasta va fi refăcută pe baza releveelor de arhitectură și structură de rezistență și, desigur, clădirea va fi supusă unei expertize tehnice. De aceea, îți recomand să contractezi doar un diriginte de șantier profesionist și să îi soliciți acest document! Despre cum poți recunoaște și contracta un bun diriginte de șantier poți afla citind articolul dedicat. Îți doresc mult succes și lectură plăcută!
Firme recomandate. Promovat
Vrei sa fii recomandat ca firma? Vezi detalii aici.