Beton rutier

beton rutier

Contine firme recomandate. Vezi firmele.

Esti firma si vrei mai multi clienti? Te recomandam noi clientilor. Vezi detalii.

Pentru atingerea unor anumite cerinte legate de infrastructura drumurilor si a altor cai de rulare, este necesar ca stratul de uzura sa corespunda solicitarilor legate de trafic. Cum putem face ca stratul de uzura sa reziste, fara vreo urma de deteriorare, o perioda lunga de timp? Prin folosirea de beton rutier, se pot indeplini aceste cerinte, acesta fiind un finisaj ce ofera beneficiarilor nu doar durabilitate, ci si calitate.

Ce este betonul rutier?

Prin beton rutier se intelege stratul de baza ce urmeaza a fi, ulterior, utilizat drept suport pentru traficul rutier obisnuit, comercial sau militar. Acest tip de beton este folosit atat pentru construirea de la zero a cailor de circulatie, dar si pentru modernizarea sau refacerea partiala a celor existente.

Un suport rutier, ce are la baza betonul rutier, trebuie sa asigure utilizatorilor urmatoarele beneficii:

  • Sa ofere rezistenta si portanta in functie de incarcarea de trafic;
  • Sa asigura durabilitate in orice conditii meteorologie;
  • Sa fie sigur in exploatare, chiar si la incendii;
  • Sa permita construirea unor produse auxiliare cum sunt: podete, rigole, sensuri de ocolire, ecrane de protectie, etc.;
  • Sa poata prelua si trimite direct spre sol incarcatura proprie traficului;
  • Sa ofere un aspect placut conform cu cerintele din planul de arhitectura.

Asa cum se poate deduce, betonul pentru cai rutiere devine parte integrata a acestor spatii de rulare, lucru care confera extrem de multe beneficii societatii. Poate fi pus in opera fie direct pe terenuri, fara o imbunatatire anterioara, fie in zone unde deja exista o infrastructura minima.

drum cu beton rutier

Care sunt constituentii betonului rutier?

Pentru realizarea drumurilor, este necesar ca betonul rutier sa fie turnat in dale alaturate. Pentru a preveni distrugerea dalelor in urma efectului de contractie sau dilatatie produs de temperatura mediului, acestea sunt separate prin rosturi.

De regula, este suficient un singur strat de beton rutier. In conditii speciale si justificate, se pot turna doua straturi, astfel ca unul va fi cel pentru rezistenta, iar celalalt, vizibil, stratul de uzura.

Betonul rutier este realizat din urmatorii constituienti:

Ciment

Cum este de asteptat, se vor folosi cimenturi speciale, cele acceptate fiind din categoria Portland, tip: CEM I 32-5R, CEM I 42-5N, CEM I 42-5R si CD 40.

Agregate

Agregatele joaca un rol deciziv in obtinerea calitatii si rezistentei acestui beton. De aceea, sunt alese cele ce provin strict din roci omogene. Acestea trebuie sa treaca testul de verificare dupa urmatoarele reguli:

  • Sa fie rezistente la inghet;
  • Sa nu reactioneze la contactul cu mediul alcalin produs de ciment sau la silicatii din nispurile fine;
  • Sa reziste la uzura si fragmentare;
  • Sa prezinte granulozitatea ceruta in normativ;
  • Sa aiba volum real, atat vrac, cat si in amestec;
  • Sa aiba un coeficient adecvat pentru absorbtia apei.

Apa

Prezenta apei in prepararea betoanelor este absolut necesara. Si la betonul rutier se va folosi apa calitativa, care sa provina din surse curate, cum sunt cele din reteaua publica sau puturi de adancime.

Cantitatea de apa utilizata este proportionala cu cantitatea de ciment si agregate mixate la o preparare. Apa este testata inainte de utilizare, iar rezultatele trebuie sa fie in conformitate cu normele.

Aditivi

Scopul includerii aditivilor este de a influenta pozitiv caracteristicile finale pentru sarja de beton rutier preparat. Acest lucru inseamna o mai buna lucrabilitate, eliminarea tendintei de segregare pe durata transportului, rezistenta sporita la temperaturi de vara sau iarna.

Aditivii utilizati sunt din gama celor plastifianti sau, cand este necesar, superplastifianti, dar si cei specializati de tip antrenori de aer. Rezultatele sunt foarte bune cat timp betonul rutier se toarna, priza si intarirea fiind imbunatatite.

beton pentru sosele

Caracteristici si avantaje beton rutier

Inainte de inceperea unei lucrari, trebuie sa stim care sunt caracteristicile si avantajele acestui tip de beton rutier. Doar asa ne putem asigura ca facem o alegere potrivita.

Caracteristici beton rutier

  • Se remarca prin timpul relativ scurt de executie (intinderea suprafetei este un factor determinant), dar si prin faptul ca reparatiile se executa la fel de rapid. Aditivii utilizati concura la scurtarea termenului de predare, acestia imbunatatind rezistenta suprafetei pe termen lung. Oricare reparatii, inclusiv cele din zona rosturilor, sunt finalizate in cateva zeci de minute sau ore;
  • Betonul rutier este foarte vizibil pe timp de noapte, lucru care sporeste siguranta rutiera;
  • Aderenta pe suprafata este foarte buna. Este diminuat riscul de derapare si este redusa distanta de oprire la franari bruste.

Avantajele utilizarii betonului rutier

  • Fata de oricare alte solutii pentru acoperirea cailor rutiere, betonul rutier obtine cea mai buna performanta de durabilitate, chiar si in conditii de trafic greu. Timp de circa 50 de ani vor fi de realizat doar lucrari minore de reparatii, in comparatie cu refacerea, cel putin anuala, a stratului bituminos;
  • Rezistenta sporita la factorii de mediu agresivi. Temperaturile oscilante nu influenteaza caracteristicile amintite;
  • Folosirea sistemelor de lanturi antiderapante nu afecteaza in niciun fel suprafata;
  • Nu intra in reactie cu eventuale deversari de uleiuri sau carburanti auto;
  • Traficul nu este ingradit din punct de vedere al greutatii autovehiculelor, care folosesc drumuri din beton rutier.
executie beton rutier

Utilizari si realizare rosturi

Scopul cailor de circulatie este evident, insa lucrarile trebuie realizate cu respectarea indicatiilor din normative. Viitoarea cale de rulare rutiera se poate obtine fie cu utilizarea unor cofraje fixe, fie cu cele de tip glisant, rezultand:

  • Drumuri de utilitate publica;
  • Drumuri in industria de exploatare a resurselor (lemn, petrol, carbune, etc.);
  • Cai de acces pentru industria alimentara (ferme agricole si pentru animale);
  • Zone de depozitare, parcare, stationare, acces industrial;
  • Cai si piste de rulare pentru aeroporturi;
  • Drumuri de tara, destinate circulatiei utilajelor.

Pentru eliminerea efectelor negative produse de schimbarile de temperatura asupra structurii betonului rutier, sunt necesare rosturi de dilatatie. Aceasta segmentare a suprafetei trebuie sa fie realizata cu atentie si intretinuta ulterior in mod corespunzator, astfel:

  • Distanta intre rosturi este planificata prin proiect;
  • Rosturile se realizeaza intr-un moment potrivit, in functie de tipul cimentului utilizat, dar si coordonat cu temperatura si umiditatea mediului;
  • Protejarea rosturilor este obligatorie pentru a impiedica acumularea apei si a murdariei, dar si pentru eliminarea zgomotului si socurilor la folosirea caii de rulare;
  • Operatiunea de colmatare a rosturilor se face dupa curatarea si uscarea interiorului acestora, pentru a nu aparea aderenta cu betonul turnat.
sosea cu beton

Recomandari si sfaturi de turnare

Recomandarile generale, inainte de inceperea lucrarilor de turnare beton rutier, necesita organizare, preparare si modalitati de transport in santier, astfel:

  • Se folosesc agregate naturale, de balastiera sau cariera, care se sorteaza, dar si roci dure concasate;
  • Se respecta cu exactitate balanta proportiei intre agregate si ciment, asa cum este stabilita in reteta;
  • Se completeaza, in functie de proiect, cu aditivii necesari;
  • Se adapteaza functionarea masinilor de transport si turnarea betonului astfel incat sa fie evitata segregarea, ori fisurarea placilor.
  • Betonul turnat este protejat si urmarit cat timp face priza si se afla in procesul de intarire.

In timpul lucrarilor de punere in opera sunt de urmarit etape care conduc, in final, la un rezultat corespunzator cu scopul, astfel:

  • Se urmareste cu mare atentie momentul din care este incarcat betonul in utilajul de transport, pana la momentul turnarii. De regula, si in conditii optime de temperatura, acest interval nu va depasi 60 de minute. Cand temperatura betonului trece de 15 grade, atunci timpul va scadea la 45 de minute;
  • Dupa turnare, timpul de finisare a suprafetei nu trebuie sa fie mai mare de o ora de cand a inceput sa faca priza cimentul;
  • Se folosesc utilaje adecvate pentru vibrare;
  • Pentru caile de rulare in aeroporturi, finisarea se realizeaza cu grinzi speciale. La caile de rulare auto se folosesc rulouri metalice;
  • Se evita turnarea in conditii meteorologice dificile de orice fel, pentru a nu influenta calitatea ulterioara a stratului de beton rutier.

De ce sa alegeti un beton rutier?

Drumurile si zonele speciale ce sunt acoperite cu beton rutier ajuta la:

  • Dezvoltarea activitatilor industriale, comerciale sau particulare;
  • Infiintarea de noi cai de rulare intre punctele de interes din comunitate;
  • Folosirea in siguranta a spatiilor exterioare pentru diverse activitati;
  • Crearea conditiilor optime pentru transport aerian sau maritim.

Acestea fiind spuse, speram ca articolul prezent sa va ajute pentru un viitor proiect de turnare a betonului rutier. In cazul in care mai aveti intrebari sau nelamuriri, va recomandam sa apelati la o firma de specialitate.

Firme recomandate. Promovat

Vrei sa fii recomandat ca firma? Vezi detalii aici.

Ai un proiect nou de executat?

Lanseaza o cerere in 4 pasi simpli.

Obtine minim 3 oferte de pret.